Attest van leven
Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.
Dit document wordt soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
- jijzelf
- jouw wettelijke vertegenwoordiger (vb. ouder of voogd)
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
- derden (vb. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
- een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.
Procedure
Je kan het attest van leven online aanvragen als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID); via deze pagina of via 'Mijn dossier'.
Je kan het ook aanvragen bij de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket, bij de dienst Bevolking, aanvragen.
Meebrengen
Als je het attest zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders ophaalt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart;
- je eigen identiteitskaart.
Bedrag
Het opvragen van een attest van leven is gratis.
Contactinformatie
dienst Burgerzaken - Bevolking
Stadhuis
Markt 14
3545 Halen- 013 61 81 22
- bevolking@halen.be
Openingsuren
- Vandaag gesloten
- Morgen open van 14:00 tot 19:00 (Op afspraak)